Pokaż/Ukryj opcje strony

Na początek

  • Dobra publiczne 15.03.2014

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    Ekonomiści nie spierają się co do pewnych podstawowych twierdzeń. Na przykład szósta z dziesięciu zasad ekonomii zaproponowanych przez Gregory'ego Mankiwa w bijącym rekordy popularności podręczniku brzmi: „rynki są zwykle dobrą formą organizowania aktywności gospodarczej"(1). To objaw konsensusu wśród ekonomistów różnych szkół, mówiącego że nie da się zbudować wydajnego społeczeństwa bez rynku. Po upadku bloku sowieckiego zakończyła się wielka debata nad efektywnością socjalizmu i ostatecznie przyznano, że produkcja i dystrybucja dóbr są najlepiej realizowane dzięki respektowaniu praw własności i dobrowolnej wymianie.

  • Ubezpieczenie a niepewność 08.03.2014

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    Ubezpieczyciel może zapewnić skuteczną ochronę przed negatywnymi następstwami zdarzeń losowych co najwyżej wtedy, gdy jest w stanie prawidłowo określić prawdopodobieństwo ich wystąpienia.

  • Jakie są źródła wiedzy ekonomicznej? Spór między L. Robbinsem a T. Hutchinsonem 23.02.2014

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    Ekonomia wielokrotnie w swojej historii ulegała znaczącym przemianom. Dotyczyły one zarówno jej przedmiotu, metod, jak i celów, jakie przed nią stawiano. Zmiany te znajdowały odzwierciedlenie w sporach metodologicznych stanowiących pewnego rodzaju portrety ekonomii z danego czasu. Jednym z nich jest konflikt między Lionelem Robbinsem a Terencem Hutchinsonem.

  • Konkurs Fundacji Narodowego Banku Polskiego 06.02.2014

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    Termin nadsyłania prac upływa z dniem 21 marca 2014 r.

  • Ubezpieczenie a zjawisko pokusy nadużycia 01.02.2014

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    Ubezpieczenie to instytucja służąca łagodzeniu negatywnych następstw przyszłych zdarzeń losowych. Niestety zastosowanie technik ubezpieczeniowych jest możliwe tylko w stosunku do tych wydarzeń, które spełniają pewne dodatkowe warunki.

  • Bajarz ekonomii 19.11.2012

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    „Co widział pies i inne przygody" Malcolma Gladwella, to zbiór artykułów z tygodnika „New Yorker". Autor udowadnia, że ekonomia, to nie tylko grube podręczniki i długie wzory, ale też ludzie z krwi i kości, których prawdziwe historie "z rynku" są ciekawsze od wielu wymyślonych przez powieściopisarzy.

  • Ekonomia jeszcze nie umarła 25.07.2012

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    Można zaryzykować twierdzenie, że neoklasyczna ekonomia jest martwa i nieprzydatna do rozwiązywania współczesnych problemów gospodarki – napisał w Obserwatorze Finansowym prof. Andrzej Targowski w artykule Śmierć ekonomii . Moim zdaniem z ekonomią wcale nie jest tak źle.

  • Dużo danych to nie informacja, lecz dezinformacja 19.07.2012

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    Osiągi współczesnych komputerów i ogrom danych, jakimi dysponujemy budzą nadzieję, że uda się zapanować nad światem w którym żyjemy – lepiej przewidywać przyszłość, stworzyć nowe, potrzebne usługi. Ale często jest tak, że im więcej danych mamy, tym mniej z nich rozumiemy.

  • Kreatywni mistrzowie 27.06.2012

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    „Na czym polega sekret najbardziej kreatywnych firm świata?” - pyta Jonah Lehrer, dziennikarz piszący m.in. dla „The New York Times” i „The Wall Street Journal” w ostatnio opublikowanej książce „Imagine: How creativity works” („Wyobraź sobie: Jak funkcjonuje kreatywność?”). I odpowiada: na tym, że ich szefowie potrafią stworzyć odpowiednie warunki do twórczej pracy.

  • Siła skutecznej reklamy 15.03.2012

    Wiedza > Artykuły > Na początek

    8 na 10 produktów wprowadzanych na rynek w USA nie zyskuje akceptacji klientów, mimo iż większość z nich miała ich aprobatę we wcześniejszych badaniach rynkowych. To oznacza, że tradycyjne metody badania rynku, czyli tzw. badanie focusowe, w których pyta się klientów o opinie, bardzo często się nie sprawdzają. Dlatego Martin Lindstrom, autor książki "Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym dlaczego kupujemy", postanowił zorganizować badania mózgów klientów (to tzw. neuromarketing). A następnie opisał ich wyniki w swojej książce.