Słownik
Serdecznie zapraszamy do korzystania z naszego słownika pojęć ekonomicznych!
Definicje zostały utworzone i poprawione w ramach projektu "Wiki-Ekonomia. Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem Wikipedii" zrealizowanego we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
Definicje pojęć udostępniane są na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach (licencja CC-BY-SA).
Źródło: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl
Zdolność nabywcza pieniądza może ulegać zmianom zarówno z przyczyn leżących po stronie dóbr, jak też po stronie pieniądza.
Pieniądz – to wszechobecny, potężny czynnik życia gospodarczego; jest on towarem oplatającym nie tylko dzisiejszy ustrój gospodarczy, ale cały nasz ustrój społeczny. Bez stabilizowanego pieniądza nie można budować nic, coby sięgało w dalszą przyszłość, nie można budować państwa i rozwijać sił gospodarczych.*
Praca jest tyleż warta, ile są warte jej wytwory.
Dobra zawdzięczają swe znaczenie tylko faktowi, że służą zaspokajaniu potrzeb.
Pieniądze są tylko środkiem, aby móc przestać myśleć o pieniądzach
Bogactwa nie da się wydrukować, trzeba je wytworzyć
Bogactwo jest produktem pracy
Bogactwo jest to możność dostatniego zaspokajania potrzeb. […] Każdy człowiek odczuwa nieskończoną ilość potrzeb, i z chwilą kiedy ma jedne zaspokojone, wysuwają się inne.
Bogactwo jest to możność dostatniego zaspokajania potrzeb.
Światopogląd solidarystyczny stawia na pierwszym planie fakt, że każdy nasz czyn oddziaływa na innych i wywołuje nieodzowną z ich strony reakcję, a tym samym podkreśla współzależność wszystkich ludzi od siebie, wobec czego zaleca nam postępowanie wobec innych członków społeczeństwa, niespuszczające z oka tej zasadniczej przesłanki. Tym samym ogranicza wolność na rzecz braterstwa i zachęca do tworzenia możliwie równych warunków rozwoju dla każdego.
Nie bogactwo nasze naturalne a wartość pracy naszej może stanowić o naszym bogactwie narodowym
To nie ubóstwo nas nęka lecz pragnienie bogactwa
Najpewniejszą podstawą postępu narodowej cywilizacji, najsilniejszym motorem ekspansji mocarstwowej i gospodarczej narodu – jest dążenie szerokich warstw ludności do zdobycia dla dzieci lepszej przyszłości.
Przedsiębiorca, który odniósł sukces wznosi się w hierarchii społecznej, a wraz z nim – jego rodzina, która dzięki owocom jego sukcesu zdobywa sytuację niezależną od osobistych zasług.
Nie można bowiem osiągnąć zysków, nie zaspokajając potrzeb, a największe zyski osiąga się, zaspokajając najpilniejsze potrzeby konsumentów.
Potrzeby jednostek wyrażają się w ich popycie, to jest w gotowości zapłacenia za dobra, które te potrzeby zaspokoją. Im potrzeby są silniej odczuwalne, tem większą cenę gotowi są zapłacić konsumenci.*