Pokaż/Ukryj opcje strony

Z klasy do kasy

Zakończyła się II edycja konkursu "Z klasy do kasy". Na wielki finał konkursu, organizowanego przez Gazetę Wyborczą i Narodowy Bank Polski, przyjechało 100 zespołów z Polski Południowej (woj. dolnośląskie, opolskie, śląskie, świętokrzyskie, podkarpackie i małopolskie), którym udało się najwięcej zarobić podczas ośmiu tygodni inwestowania wirtualnych 100 tys. zł w akcje spółek notowanych na warszawskiej giełdzie, obligacje, waluty, złoto i lokaty bankowe. W sumie w konkursie startowało 16 tysięcy uczniów szkół ponadpodstawowych tworzących blisko 4 tys. zespołów.

Po emocjonującym finale wygrali uczniowie z Zespołu Szkół Licealnych im. Józefa Piłsudskiego w Ustrzykach Dolnych. Udowodnili, że mieszkając w miejscowości znacznie oddalonej od centrów finansowych, można z powodzeniem inwestować i zdobywać wiedzę, której czasem mogą pozazdrościć im studenci prestiżowych uczelni ekonomicznych.

Narodowy Bank Polski i Gazeta Wyborcza w Krakowie byli współorganizatorami drugiej edycji konkursu "Z klasy do kasy". Tematyka konkursu związana była z oszczędzaniem i inwestowaniem środków finansowych. 
Projekt skierowany był do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w sześciu województwach Polski południowej (dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie, świętokrzyskie, podkarpackie).


Rezultaty badań wiedzy ekonomicznej polskiego społeczeństwa (Pracownia Badań Społecznych dla NBP, styczeń 2003) wskazują, że 28% uczniów nie ma praktycznie żadnej wiedzy, jak najlepiej lokować oszczędności, a 38% deklaruje, że ma zbyt małą wiedzę na ten temat.

Formuła konkursu sprowadzała się do praktycznej nauki efektywnego oszczędzania i inwestowania, która przyjęła formę rywalizacji Komitetów Inwestycyjnych - 5-osobowych zespołów uczniów pod opieką nauczyciela. Zadaniem Komitetów było takie lokowanie wirtualnych środków finansowych, aby przyniosło to jak największe zyski. Można było to robić na różne sposoby: kupować i sprzedawać akcje i obligacje, kupować złoto, zakładać lokaty bankowe, inwestować na rynku walut - wszystko po to, by pomnażać początkową kwotę (100 000 zł).


Konkurs jest formą sprawdzenia wiedzy teoretycznej nabytej w szkole, jak też i narzędziem edukacyjnym poszerzającym wiedzę na temat rynków finansowych.

Więcej informacji na stronach  Gazety Wyborczej